Back to news overview

VUB spin-off Collibra featured in De Tijd

An article on VUB spin-off Collibra was featured in De Tijd on March 23, 2017.

Below you can read the full article in Dutch:

De hooiberg is gegroeid, maar de speld is nog even klein'

Chief Data Officer haalt waarde bedrijf uit bedrijfsdata


De enorme hoeveelheid data die bedrijven verzamelen maakt het tegelijk moeilijker om daar de dingen uit te halen die er echt toe doen. Met de software van Collibra worden die gegevens gestroomlijnd.

Collibra: de naam doet instinctief denken aan het ijverige vogeltje. ‘We zien onszelf als een snel en wendbaar bedrijf dat het opneemt tegen mastodonten als SAP, Oracle en IBM’, legt CEO Felix Van de Maele uit. ‘Het roept ook de woorden collaboratief en library op, twee kernelementen van onze software. En het hielp ook dat de domeinnaam collibra.com nog vrij was (lacht).’

Collibra helpt grote bedrijven om hun data beter te begrijpen, controleren en vertrouwen. Felix Van de Maele maakt de vergelijking met de organisatie van bibliotheken in het analoge tijdperk. ‘Enerzijds had je de boeken, anderzijds de indexkaartjes die aangaven waar de boeken in de bib te vinden waren. Bij ons zijn de boeken de data die een bedrijf opslaat in databanken en systemen. Wat wij doen, is de indexkaartjes bijhouden en dus catalogiseren welke data het bedrijf heeft, wat dat wil zeggen, hoe die gegevens mogen worden gebruikt, wat de kwaliteit is, en wie daar welke rechten op heeft. Alle metadata van de data dus.’

‘Twee decennia geleden ontaardde het implementeren van ICT-systemen in chaos omdat iedereen maar wat deed. Daarom gingen bedrijven CIO’s aanstellen. Vandaag zie je exact hetzelfde gebeuren met data.’ - Felix Van de Maele CEO Collibra


‘Een van onze eerste klanten was het Vlaams ministerie van Onderwijs, dat wou weten hoeveel studenten er in Vlaanderen waren. Dat lijkt eenvoudig te tellen. Maar in de praktijk hangt het sterk af van de definitie van ‘student’, en die is helemaal niet zo duidelijk. Wij gingen de verschillende concepten linken aan de onderliggende data, en ondersteunden het ministerie zodat de ambtenaren konden samenwerken rond die gegevens.’

Chaos vermijden

Die brede toegankelijkheid van data is een evolutie van de laatste tien jaar, stipt Felix Van de Maele aan. Hij ziet een gelijkenis met hoe twee decennia geleden naar ICT werd gekeken. ‘Dat was toen iets waarmee bedrijven echt het verschil konden maken. Elke onderneming wou ICT-systemen implementeren om te automatiseren en concurrentiëler te zijn. Maar op een bepaald moment ontaardde dat in een chaos, omdat iedereen maar wat deed. Dus gingen bedrijven CIO’s aanstellen. Vandaag zie je exact hetzelfde gebeuren met data.’
Elk bedrijf wil nu data driven zijn, merkt hij op. ‘Ze hebben dat nodig voor artificiële intelligentie, disruptie, digitalisering, … Maar de voorbije jaren is het besef gegroeid dat data niet iets puur technisch is, maar iets dat belangrijk is voor de waardecreatie in het hele bedrijf. Om chaos te vermijden, moet er controle zijn op die data. En dus zien we nu de komst van een CDO, een chief data officer, die waarde uit de bedrijfsgegevens moet halen.’

Dat is geen vanzelfsprekende opdracht. Door de technologische vooruitgang kun je gigantische hoeveelheden data capteren, maar het is ook moeilijker geworden om daar de waardevolle data uit te filteren. ‘De hooiberg is enorm gegroeid, maar de speld is even klein gebleven’, vat Felix Van de Maele de uitdaging samen. ‘Wij helpen bedrijven om de juiste data te vinden door een infrastructuur boven op die informatie te leggen. De volgende stap, dus de analyse van die gegevens, doen wij trouwens niet. Daar zijn andere gespecialiseerde bedrijven en software voor.’

Data begrijpbaar maken voor iedereen

Collibra concurreert met grote namen als IBM, maar wordt in zijn activiteit alom beschouwd als marktleider. Wat maakt dat de Belgen beter zijn dan hun concurrenten? ‘Eigenlijk is het heel eenvoudig. Bedrijven als SAP, IBM en Oracle zijn uitstekend in het maken van heel technische tools om problemen op te lossen. Maar dat werkt niet in de praktijk. Vandaag gaan namelijk veel niet-technische mensen met data om. Ook wie geen IT-expert is moet gegevens kunnen vinden en analyseren. Wij zijn het eerste bedrijf dat een oplossing biedt voor dat type gebruiker. Digitale disruptie gaat niet alleen over meer data opslaan, die sneller verwerken of beter visualiseren, maar ook om mensen doen samenwerken rond die data. Dat is traditioneel onderbelicht. Ons competitief voordeel zit in het gebruiksgemak.’

‘Amazonificatie’ van data

De dataspecialist bedient ondertussen alle sectoren, gaande van retailers zoals Walmart over telco’s als Verizon tot techreuzen als Cisco. De belangrijkste markt blijft voorlopig de financiële sector, die door de sterk toegenomen regelgeving van Basel III en de Dodd-Frank Act veel met data governance moet bezig zijn. Voor klanten als JPMorgan, HSCBC en Barclays is het monitoren van liquiditeits- en solvabiliteitsvereisten bijvoorbeeld cruciaal.

Een van de volgende stappen voor Collibra is wat Felix Van de Maele de ‘amazonificatie van data’ noemt. Dat komt er op neer dat gebruikers van de software kunnen shoppen naar datasets die voor hen nuttig zijn. Een voorbeeld? Een overheidsministerie dat toelaat dat verschillende departementen gebruik maken van elkaars data, nadat die eerst behandeld zijn om bijvoorbeeld de gegevens te anonimiseren. Een andere mogelijkheid is het beheer van wie toegang heeft tot dure externe databanken, en in welke mate zij daarvan gebruik kunnen maken.

Collibra, dat in 2008 werd opgericht als een spinoff van de VUB, heeft ondertussen een omzet van 20 miljoen euro, en dat met zo’n 200 werknemers. De volgende mijlpaal ligt op 100 miljoen euro, die het bedrijf binnen drie jaar verwacht te halen.


CEO Felix Van de Maele ziet genoeg redenen om die ambitieuze doelstelling waar te maken. ‘Databescherming, rapporteringen, patiëntendossiers in de gezondheidszorg, big data, internet of things, artificiële intelligentie,… Het zijn allemaal markten die enorm groeien, en waar overal een belangrijk infrastructuurelement nodig is. Consumenten hebben bijvoorbeeld het recht om hun persoonsgegevens op te vragen en te wissen. En als er een databreuk is, moeten Europese bedrijven binnen de 48 uur de impact kunnen aantonen aan de autoriteiten. Daarvoor hebben ze een catalogus nodig van alle data die ze hebben, en hoe die door hun systemen stromen.’

Source: De Tijd, 23 March 2017